آسیاب صنعتی: بهترین قیمت اسیاب نیمه صنعتی، خرید آسیاب صنعتی در اصفهان و ایران، اسیاب مواد معدنی و شیمیایی | آسیاب برقی صنعتی کوچک و بزرگ ادویه عطاری و شکر

آسیاب صنعتی چیست

آسیاب صنعتی چیست ؟ آسیاب صنعتی دستگاهی است که جهت خرد و پودر کردن ادویه جات، مواد غذایی، مواد شیمیایی، گیاهان خشک شده، سنگ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه با پیشرفته تکنولوژی ماشین آلات جای نیروی دستی را گرفته تا کارها باکیفیت و سرعت بیشتری انجام شود. در گذشته جهت خرد کردن مواد از دستگاه‌های ساده با کمک نیروی دستی استفاده میشد. علاوه بر اینکه بسیار وقت گیر بود، دردسرهای زیادی برای کاربران داشت‌. اما در حال حاضر آسیاب صنعتی این کار را برای کاربران راحت کرده‌ است. آسیاب‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده در کارخانجات شیمیایی و معدن آشنا کنیم.

عکس از داخل آسیاب پین میل

 

آسیاب صنعتی‌ چیست

آسیاب صنعتی‌ مکانیزم راحتی دارد و بدون دخالت دست و به صورت کاملا اتوماتیک در کوتاه ترین زمان مواد را پودر می‌کند. آسیاب‌های صنعتی‌ در مدل‌های مختلفی طراحی و تولید شده‌اند که برخی از آنها در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، تولید مواد شیمیایی و دارویی و برخی دیگر در معادن کاربرد دارند.

آسیاب صنعتی مورد استفاده در معدن چیست

همانطور که قبلا هم عنوان شد آسیاب‌های صنعتی‌ انواع مختلفی دارند که برخی از آنها در معدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها جهت خرد کردن مواد معدنی مختلف که از معادن استخراج می‌شوند کاربرد دارند. مواد معدنی بدست آمده از معادن ابتدا باید توسط دستگاه‌ها خرد و ریز شده و سپس با استفاده از ماشین آلات مخصوصی فرآوری می‌گردند تا در صنایع و کارخانه‌ها مورد مصرف قرار بگیرند. آسیاب صنعتی مورد استفاده در معادن براساس نوع عملکردشان در خرد کردن سنگ‌ها دسته بندی می‌شوند که می‌توان به آسیاب گلوله‌ای، آسیاب ریموند، آسیاب فکی و آسیاب چکشی اشاره کرد که در ادامه در مورد هر کدام توضیح مختصری می‌دهیم‌.

آسیاب گلوله ای (بالمیل)

یکی از بهترین دستگاه‌ها جهت پودر کردن و خرد کردن انواع مواد معدنی بدست آمده از معادن، آسیاب گلوله‌ای است. زمانی که سنگ ها توسط آسیاب چکشی به اندازه های ۰ تا ۱۰ میلی‌متر رسیده‌اند و نیاز است به سایز ۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌متر برسند از آسیاب گلوله‌ای استفاده می‌شود. عملکرد این آسیاب صنعتی به صورت زیر است:

  • آسیاب گلوله‌ای یا بالمیل شبیه به بشکه‌ای استوانه‌ای شکل است که داخل آن گلوله‌هایی از جنس فولاد و سرامیک وجود دارد.
  • بعد از وارد کردن مواد معدنی و کانی ها در قسمت استوانه‌ای، دستگاه با کمک موتور گیربکس شروع به کار کرده و مواد با برخورد به گلوله های فلزی به ذرات ریز خرد می‌شوند.

آسیاب ریموند

آسیاب ریموند جهت خرد کردن مواد غیر قابل اشتعال و غیر قابل انفجار از جمله سنگ مس، روی، آهن، کربنات کلسیم، زئولیت، بنتونیت، آهک، گچ، کوارتز، باریت، دولومیت، گارنت، سنگ مرمر، کلسیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای این دستگاه می‌توان به وزن سبک، توانایی بالا، اشغال فضای کم، مصرف کم برق و روغن اشاره کرد.

 

آسیاب فکی

آسیاب فکی جهت خرد کردن مواد سخت ازجمله سیلیس، سنگ‌های رودخانه ای، سنگ‌های آهکی، کوارتزیت، دولومیت و غیره کاربرد دارد. هم‌چنین قلوه سنگ های بزرگ که آسیاب‌های دیگر قدرت خرد کردن آنها را ندارند ابتدا توسط آسیاب فکی به اندازه کوچکتر تبدیل شده تا عمل خردایش در دستگاه‌های دیگر راحت‌تر انجام شود. آسیاب فکی از دو صفحه با فک ثابت و متحرک ساخته شده است. سنگ‌ها با قرار گرفتن در بین این دو فک و توسط نیروی فشاری و برشی اعمال شده خرد می‌شوند.

آسیاب صنعتی فکی

 

آسیاب چکشی

در خطوط تولید مواد پودر شده معدنی، آسیاب چکشی بعد از دستگاه فکی قرار می‌گیرد. داخل این دستگاه، چکش هایی واقع شده که با ضربه‌های پیوسته به مواد و برخورد خود مواد به یکدیگر و بدنه موجب خرد شدن آنها می‌شود.
آسیاب صنعتی مورد استفاده در کارخانجات شیمیایی
آسیاب های صنعتی مواد غذایی در صنایع مختلف از جمله کارخانه های شیمیایی کاربرد دارند. این دستگاه ها بر اساس نحوه عملکردشان به آسیاب پین میل، آسیاب چکشی، آسیاب پره دنده ای، آسیاب گهواره‌ای، آسیاب توپی، جت میل و آسیاب طبقه بندی هوایی تقسیم بندی می‌شوند‌ که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

آسیاب صنعتی چکشی

از این آسیاب صنعتی جهت خرد کردن مواد سخت و شکننده استفاده می‌شود. هم چنین این دستگاه با توجه به نوع کاربرد، در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود. مثلا دستگاه آسیاب چکشی ادویه از جنس استنلس استیل و دستگاه مورد استفاده جهت دانه‌های خوراک دام از جنس آهن است.
آسیاب پره دنده ای یا پروانه ای
یکی دیگر از مدل‌های آسیاب های صنعتی، آسیاب پره دنده ای یا پروانه ای است که جهت خرد و پودر کردن موادی که سختی زیادی ندارند مثل سبزیجات، ادویه جات و غلاتی که جنس سختی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این آسیاب صنعتی برای مصارف صنعتی و نیمه صنعتی و در حجم بالا استفاده می‌شود.

آسیاب پین میل صنعتی چیست

آسیاب پین میل یکی از آسیاب‌های پرکاربرد است که جهت خرد کردن مواد مختلف از جمله شکر، غلات، ادویه جات سخت و خشک، گیاهان دارویی خشک، میوه و سبزیجات خشک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد آسیاب پین میل: مواد بعد از ورود به دستگاه آسیاب، بین پین های در دو دیسک چرخان قرار میگیرد.  پس از روشن شدن، مواد به سرعت پودر می‌شوند.

آسیاب پین میل صنعتی

 

آسیاب صنعتی توپی

عملکرد آسیاب صنعتی توپی به این صورت است که مواد بعد از وارد شدن به دستگاه در محفظه ای حاوی توپ سنگی یا فولادی قرار می‌گیرند. بعد از روشن شدن دستگاه، محفظه شروع به چرخیدن کرده و برخورد گلوله‌ها به یکدیگر و مواد موجب پودر شدن آنها می‌شود.

 

آسیاب جت میل

آسیاب صنعتی جت میل دارای جت پر سرعت هوا یا گاز خنثی است که با استفاده از آن عمل خردایش مواد انجام می‌شود. این دستگاه می‌تواند انواع مواد با سختی بالا را آسیاب کند. عملکرد این دستگاه به این صورت است: مواد پس از بر برخورد با یکدیگر خرد می‌شوند. از این رو محصول  هیچ‌گونه آلودگی ندارد.

 

آسیاب طبقه بندی هوایی

آسیاب طبقه بندی هوایی دارای سیستم پنوماتیک و نیروی گریز از مرکز است. ابتدا مواد وارد بخش طبقه بندی هوایی می شوند. سپس از براساس وزن، نیروی گرانش و فشار ایجادی توسط دستگاه طبقه بندی می‌شوند. سپس مواد به سمت پایین حرکت کرده و بقیه فرآیند خردایش انجام می‌گردد.

کلام آخر

در این نوشته متوجه شدیم که آسیاب صنعتی چیست. در ضمن به معرفی انواع آسیاب صنعتی مورد استفاده در کارخانجات شیمیایی و معادن پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید آسیاب‌های صنعتی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع عملکردشان طبقه بندی می‌شوند. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.